Studia II stopnia
Wydział Psychologii, Pedagogiki i Nauk Humanistycznych
Kierunek studiów:
Logopedia i pedagogika szkolna
Poziom studiów:
studia II stopnia
Forma studiów:
stacjonarne
niestacjonarne
Liczba semestrów:
5
Profil studiów:
praktyczny
Nadawany tytuł:
magister
Elektroniczna rejestracja
(w okresie rekrutacji)
Czesne za semestr w roku akademickim 2024/2025:
studia stacjonarne: 4500 zł | studia niestacjonarne: 4500 zł
Termin rekrutacji na ten kierunek:
na semestr letni 2024/25:
> 10 styczeń – 28 luty 2025
na rok akad. 2025/26:
> 15 maj – 26 wrzesień 2025
lub do wyczerpania limitu miejsc.
W uzasadnionych wypadkach Rektor, działając na pisemny umotywowany wniosek kandydata może wyrazić zgodę na przyjęcie dokumentów wymaganych przy postępowaniu rekrutacyjnym po terminie określonym przez Senat zakreślając ostateczny termin ich złożenia.
Logopedia i pedagogika szkolna
Wydział Psychologii, Pedagogiki i Nauk Humanistycznych zaprasza na studia drugiego stopnia na kierunku Logopedia i pedagogika szkolna. Studia prowadzone są na profilu praktycznym.
Kierunek oferuje wybór trzech ścieżek kształcenia:
ścieżka specjalizacyjna: Nauczyciel – logopeda, zawód – Logopeda
ścieżka specjalizacyjna: Nauczyciel – pedagog, zawód – Logopeda
ścieżka specjalizacyjna: Zawód – Logopeda
Studia przeznaczone są dla:
- absolwentów studiów I stopnia, którzy zrealizowali część modułów kształcenia nauczycieli-logopedów na studiach licencjackich i chcą uzyskać pełne kwalifikacje do wykonywania zawodu: nauczyciel – logopeda;
- absolwentów studiów wyższych wszystkich kierunków chcących uzyskać kwalifikacje do wykonywania zawodu logopeda;
- absolwentów studiów kierunków pedagogicznych I stopnia, którzy zrealizowali część modułów kształcenia nauczycieli – pedagogów i chcą uzyskać pełne kwalifikacje do wykonywania zawodu: pedagog (m.in. pedagog przedszkolny, szkolny) i logopeda.
Wybór ścieżki specjalizacyjnej nastąpi po I semestrze studiów, uzależniony jest od liczby godzin i punktów ECTS z modułów nauczycielskich uzyskanych na I stopniu studiów. W przypadku braku realizacji niektórych modułów ze standardów kształcenia nauczycieli wyznaczane będą różnice programowe.
Osoby, które nie realizowały na I stopniu studiów nowych standardów kształcenia nauczycieli (z roku 2019) mogą wybrać tylko ścieżkę specjalizacyjną: Zawód – logopeda.
Kandydaci ubiegający się o przyjęcie na ten kierunek zobowiązani są do dostarczenia zaświadczenia od logopedy o poprawnej wymowie.
Są to pierwsze studia II stopnia w Krakowie łączące logopedię z pedagogiką szkolną.
Program przygotowany we współpracy z czynnymi zawodowo pedagogami i logopedami Studia wprowadzają w tajniki teorii i praktyki logopedycznej niezbędnej współcześnie ze względu na coraz częściej pojawiające się dysfunkcje w rozwoju mowy dziecka i osób dorosłych
Studia uprawniają do pracy:
Studia uprawniają do pracy:
- ścieżka specjalizacyjna Nauczyciel – logopeda, zawód – Logopeda: w zawodzie logopeda, nauczyciel-logopeda, nauczyciel-pedagog specjalny w przedszkolach i szkołach podstawowych i ponadpodstawowych z wyjątkiem szkół specjalnych oraz m.in. w poradniach psychologiczno-pedagogicznych (par 30 ust. 2 lit a Rozporządzenia MEN z dn. 14 września 2023 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz par 28.1, ust. 2) – wybór możliwy dla osób po studiach I stopnia z realizacją części standardów kształcenia nauczycieli z logopedii
- ścieżka specjalizacyjna Nauczyciel – pedagog, zawód – Logopeda: w zawodzie nauczyciela – pedagoga (w m.in. przedszkolach, szkołach podstawowych, szkołach ponadpodstawowych i poradniach psychologiczno-pedagogicznych) w rozumieniu Rozporządzenia MEN z dn. 14 września 2023 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli, par. 26.1 ust.1). i w zawodzie logopedy (klasyfikacja zawodów i specjalności Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej, kod zawodu: 229402) (w m.in. poradniach psychologiczno-pedagogicznych, placówkach oświatowych, w oddziałach szpitalnych na oddziałach laryngologicznych i neurologicznych) – wybór możliwy dla osób po studiach I stopnia z realizacją części standardów kształcenia nauczycieli z pedagogiki,
- ścieżka specjalizacyjna Zawód – Logopeda: w zawodzie logopedy (klasyfikacja zawodów i specjalności Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej, kod zawodu: 229402) (w m.in. poradniach psychologiczno-pedagogicznych, placówkach oświatowych, w oddziałach szpitalnych na oddziałach laryngologicznych i neurologicznych) – wybór możliwy dla osób po różnych kierunkach studiów.
Głównym celem studiów jest przygotowanie studentów do stwarzania optymalnych warunków rozwoju i uczenia się dzieciom i młodzieży oraz społecznego funkcjonowania osobom dorosłym, ujawniającym nietypowe zachowania w zakresie komunikowania się. Zasadniczymi elementami tego przygotowania jest: wiedza o warunkach sprzyjających i ograniczających rozwój (zwłaszcza mowy) dziecka, umiejętność rozpoznawania zachowań werbalnych odbiegających od normy (diagnoza i prognoza logopedyczna), wiedza o metodach wspomagania rozwoju mowy i usuwania jej zaburzeń.
Absolwent będzie dysponował nowoczesną wiedzą z zakresu diagnostyki i terapii zaburzeń mowy, będzie posiadał umiejętności umożliwiające podjęcie pracy logopedy we wszystkich placówkach zatrudniających takich specjalistów. Dodatkowo, będzie posiadał wiedzę psychologiczno-pedagogiczną oraz umiejętności i kompetencje niezbędne do wykonywania zawodu logopedy. Ukończenie studiów magisterskich stanowi podstawę do otwarcia praktyki prywatnej (gabinety logopedyczne).
W ramach proponowanych logopedycznych ścieżek specjalizacyjnych podnoszone będą kwalifikacje studenta jako logopedy. Pozwoli to także kompetentnie prowadzić zajęcia z osobami o sprzężonych zaburzeniach rozwojowych i ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Poziom kompetencji absolwenta studiów magisterskich znacznie przekracza podstawowe wymagania programowe przewidziane w europejskich standardach kształcenia logopedów.
Absolwent przygotowany będzie do prowadzenia badań naukowych i kontynuowania edukacji na studiach trzeciego stopnia (doktoranckich).
Przykłady współpracy Wykładowców ze Studentami kierunków pedagogicznych:
https://konferencje.uafm.edu.pl/konferencje-naukowe/seminarium-naukowo-dydaktyczneksztaltowanie-umiejetnosci-zyciowych-50.html
https://konferencje.uafm.edu.pl/fotoreportaze/wieczor-teatralny-organizowany-przez-studentow-kierunku-pedagogika-przedszkolna-i-wczesnoszkolna-64.html
https://www.facebook.com/uFrycza/posts/pfbid05hYp9vH2uakTN2dMHkqYhwjwQA15cnsbtCwAGyurxwNJ9FmosAw9BhqC9naLPoXCl
https://konferencje.uafm.edu.pl/fotoreportaze/seminarium-dydaktyczne-flipped-classroom–czyli-uczenie-do-gory-nogami-41.html
https://konferencje.uafm.edu.pl/fotoreportaze/spektakle-teatralne-przygotowane-przez-studentow-studiow-pedagogicznych-39.html
https://konferencje.uafm.edu.pl/fotoreportaze/wszystko-o-czulosci—olga-tokarczuk—konteksty-23.html
https://konferencje.uafm.edu.pl/fotoreportaze/spektakle-piec-minut-oraz-all-that-jazz-18.html
https://konferencje.uafm.edu.pl/fotoreportaze/xvi-edycja-dni-jana-pawla-ii-10.html
https://konferencje.uafm.edu.pl/fotoreportaze/salon-edukacyjny-krakowa-z-udzialem-profesora-adama-bodnara-9.html
Plan przedmiotów
Semestr I
- Bezpieczeństwo i higiena pracy, podstawy pierwszej pomocy
- Logika
- Współczesne koncepcje filozoficzne i etyczne
- Współczesne problemy psychologii
- Współczesne problemy socjologii
- Zaawansowane TPI z wykorzystaniem platformy e-learningowej
- Współczesne problemy pedagogiki
- Filozofia kultury fizycznej w pedagogice sportu
- Personalizacja kształcenia logopedy i pedagoga szkolnego
Semestr II
- Metodologia badań społecznych
- Współczesne tendencje w edukacji zdrowotnej i promocji zdrowia
- Antropologia kulturowa
- Świat dotychczasowych wartości w starciu z ponowoczesnością
- Diagnostyka psychopedagogiczna
- Warsztaty umiejętności wychowawczych
- Przedsiębiorczość
- Seminarium magisterskie
- Wychowawcze i kulturowe aspekty turystyki i rekreacji dzieci i młodzieży
- Foniatria, zaburzenia głosu. Audiologia pedagogiczna
- Wczesne wspomaganie rozwoju – zaburzenia integracji sensorycznej i ich wpływ na komunikację dziecka
- Język jako zjawisko społeczne – elementy socjolingwistyki
- Fonetyka nadawania i odbioru
- Podstawowe wiadomości o systemie fonologicznym języka polskiego
- Podstawowe wiadomości o budowie gramatycznej, o składni i słownictwie języka polskiego
- Praktyka hospitacyjna – organizacja i ewaluacja
- Personalizacja kształcenia logopedy i pedagoga szkolnego
Semestr III
- Andragogika
- Pedeutologia
- Współczesne tendencje w pedagogice szkolnej
- Współczesne systemy profilaktyki społecznej
- Edukacyjne zastosowanie mediów
- Psychoterapia – metody relaksacji i reedukacji psychomotorycznej dzieci L+P
- Neuropsychologia i neuropsychologiczne podstawy zaburzeń mowy
- Psychiatria dziecięca
- Prawidła poprawnej wymowy
- Minimum dialektologiczne dla logopedów
- Kształtowanie się i rozwój mowy dziecka
- Wady twarzowo-zgryzowe i ich wpływ na wady wymowy. Ortodoncja
- Dysglosje
- Niedokształcenie mowy o typie afazji
- Dyslalia
- Afazja
- Metody pracy z uczniem zdolnym i utalentowanym
- Język obcy
- Praktyka śródroczna – organizacja i ewaluacja
- Seminarium magisterskie
Semestr IV
- Pedagogika porównawcza
- Projektowanie programów profilaktyczno-wychowawczych
- Pozyskiwanie środków unijnych na działalność edukacyjną
- Seminarium magisterskie
- Zaburzenia mowy upośledzonych umysłowo, psychogenne zaburzenia mowy
- Surdologopedia
- Anartria i dysartria
- Komunikacja alternatywna
- Jąkanie oraz inne logoneurozy
- Opóźniony rozwój mowy
- Metodyka usuwania zaburzeń w czytaniu i pisaniu
Semestr V
- Bilingwizm
- Kultura żywego słowa-emisja głosu
- Metodyka postępowania logopedycznego (w tym diagnostyka zaburzeń mowy)
- Psychoterapia. Metody relaksacji i reedukacji psychomotorycznej dzieci i młodzieży
- Logorytmika
- Elementy pedagogiki zabawy
- Współpraca z rodzicami
- Wczesna interwencja logopedyczna
- Zaburzenia komunikacji językowej – autyzm
- Praktyka ciągła – organizacja i ewaluacja (pedagogiczna i logopedyczna)
- Seminarium magisterskie