SERWIS
REKRUTACYJNY

Studia II stopnia

Wydział Psychologii, Pedagogiki i Nauk Humanistycznych

Kierunek studiów:
Logopedia i pedagogika szkolna

Poziom studiów:
studia II stopnia

Forma studiów:
stacjonarne
niestacjonarne

Liczba semestrów:
5

Profil studiów:
praktyczny

Nadawany tytuł:
magister

Elektroniczna rejestracja
(w okresie rekrutacji)

Czesne za semestr w roku akademickim 2024/2025:
studia stacjonarne: 4500 zł | studia niestacjonarne: 4500 zł

Termin rekrutacji na ten kierunek:

> 15 maja-30 września 2024 r.

Tegoroczni maturzyści mogą składać dokumenty po uzyskaniu świadectwa dojrzałości.

W uzasadnionych wypadkach Rektor, działając na pisemny umotywowany wniosek kandydata może wyrazić zgodę na przyjęcie dokumentów wymaganych przy postępowaniu rekrutacyjnym po terminie określonym przez Senat zakreślając ostateczny termin ich złożenia.

Logopedia i pedagogika szkolna

Wydział Psychologii, Pedagogiki i Nauk Humanistycznych zaprasza na studia drugiego stopnia na kierunku Logopedia i pedagogika szkolna. Studia prowadzone są na profilu praktycznym.

Studia przeznaczone są dla absolwentów studiów wyższych pierwszego lub drugiego stopnia wszystkich kierunków.
Kandydaci ubiegający się o przyjęcie na ten kierunek zobowiązani są do dostarczenia zaświadczenia od logopedy o poprawnej wymowie.
Są to pierwsze w Krakowie studia magisterskie łączące logopedię z pedagogiką szkolną.

Program przygotowany był we współpracy z czynnymi zawodowo pedagogami i logopedami. Studia wprowadzają w tajniki teorii i praktyki logopedycznej niezbędnej współcześnie ze względu na coraz częściej pojawiające się dysfunkcje w rozwoju mowy dziecka i osób dorosłych. Absolwenci zdobywają podwójne kompetencje, kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela pedagoga oraz logopedy. Program został wzbogacony o innowacyjny moduł personalizacji kształcenia przyszłego logopedy/pedagoga szkolnego, Studenci będą rozwijać swoje zainteresowania pod okiem wybranego przez siebie tutora. Program zawiera także przemyślany moduł praktyk niezwykle ważnych w kształceniu specjalistów obu zawodów. Uczelnia może skierować Studenta na praktyki do różnych 24 placówek, z którymi posiada podpisane umowy, Student może także odbywać praktyki w innych placówkach za zgodą Koordynatora ds. praktyk. Program został oparty o wskazania Rozporządzenia Ministra Zdrowia z dn. 20.10.2014 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu ambulatoryjnej opieki specjalistycznej Dz. U. Poz. 1442, p.55, ust. 2. Studia II stopnia (magisterskie) na kierunku: Logopedia i pedagogika szkolna to studia kwalifikacyjne, podnoszące potencjał wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych kandydatów.

Studia uprawniają do pracy:

  • w zawodzie logopedy (klasyfikacja zawodów i specjalności Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej, kod zawodu: 229402) (w m.in. poradniach psychologiczno-pedagogicznych, placówkach oświatowych, w oddziałach szpitalnych na oddziałach laryngologicznych i neurologicznych),
  • w zawodzie nauczyciela pedagoga (w m.in. przedszkolach, szkołach podstawowych, szkołach ponadpodstawowych i poradniach psychologiczno-pedagogicznych) w rozumieniu Rozporządzenia MEN z dn. 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli, par. 19 ust.1 p. 1),
  • studia dają przygotowanie pedagogiczne w rozumieniu Rozporządzenia MEN z dn. 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli, par. 2 ust.2).

Głównym celem studiów jest przygotowanie studentów do stwarzania optymalnych warunków rozwoju i uczenia się dzieciom i młodzieży oraz społecznego funkcjonowania osobom dorosłym, ujawniającym nietypowe zachowania w zakresie komunikowania się. Zasadniczymi elementami tego przygotowania jest: wiedza o warunkach sprzyjających i ograniczających rozwój (zwłaszcza mowy) dziecka, umiejętność rozpoznawania zachowań werbalnych odbiegających od normy (diagnoza i prognoza logopedyczna), wiedza o metodach wspomagania rozwoju mowy i usuwania jej zaburzeń. Absolwent będzie dysponował nowoczesną wiedzą z zakresu diagnostyki i terapii zaburzeń mowy, będzie posiadał umiejętności umożliwiające podjęcie pracy logopedy we wszystkich placówkach zatrudniających takich specjalistów. Dodatkowo, będzie posiadał wiedzę psychologiczno-pedagogiczną oraz umiejętności i kompetencje niezbędne do wykonywania zawodu logopedy. Ukończenie studiów magisterskich stanowi podstawę do otwarcia praktyki prywatnej (gabinety logopedyczne).
W ramach proponowanego kierunku podnoszone będą kwalifikacje studenta jako logopedy. Pozwoli to także kompetentnie prowadzić zajęcia z osobami o sprzężonych zaburzeniach rozwojowych i ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Poziom kompetencji absolwenta studiów magisterskich znacznie przekracza podstawowe wymagania programowe przewidziane w europejskich standardach kształcenia logopedów.
Absolwent przygotowany będzie ponadto do prowadzenia badań naukowych i kontynuowania edukacji na studiach trzeciego stopnia (doktoranckich).

Plan przedmiotów

Semestr I

  • Bezpieczeństwo i higiena pracy, podstawy pierwszej pomocy
  • Logika
  • Współczesne koncepcje filozoficzne i etyczne
  • Współczesne problemy psychologii
  • Współczesne problemy socjologii
  • Zaawansowane TPI z wykorzystaniem platformy e-learningowej
  • Współczesne problemy pedagogiki
  • Filozofia kultury fizycznej w pedagogice sportu
  • Personalizacja kształcenia logopedy i pedagoga szkolnego

Semestr II

  • Metodologia badań społecznych
  • Współczesne tendencje w edukacji zdrowotnej i promocji zdrowia
  • Antropologia kulturowa
  • Świat dotychczasowych wartości w starciu z ponowoczesnością
  • Diagnostyka psychopedagogiczna
  • Warsztaty umiejętności wychowawczych
  • Przedsiębiorczość
  • Seminarium magisterskie
  • Wychowawcze i kulturowe aspekty turystyki i rekreacji dzieci i młodzieży
  • Foniatria, zaburzenia głosu. Audiologia pedagogiczna
  • Wczesne wspomaganie rozwoju – zaburzenia integracji sensorycznej i ich wpływ na komunikację dziecka
  • Język jako zjawisko społeczne – elementy socjolingwistyki
  • Fonetyka nadawania i odbioru
  • Podstawowe wiadomości o systemie fonologicznym języka polskiego
  • Podstawowe wiadomości o budowie gramatycznej, o składni i słownictwie języka polskiego
  • Praktyka hospitacyjna – organizacja i ewaluacja
  • Personalizacja kształcenia logopedy i pedagoga szkolnego

Semestr III

  • Andragogika
  • Pedeutologia
  • Współczesne tendencje w pedagogice szkolnej
  • Współczesne systemy profilaktyki społecznej
  • Edukacyjne zastosowanie mediów
  • Psychoterapia – metody relaksacji i reedukacji psychomotorycznej dzieci L+P
  • Neuropsychologia i neuropsychologiczne podstawy zaburzeń mowy
  • Psychiatria dziecięca
  • Prawidła poprawnej wymowy
  • Minimum dialektologiczne dla logopedów
  • Kształtowanie się i rozwój mowy dziecka
  • Wady twarzowo-zgryzowe i ich wpływ na wady wymowy. Ortodoncja
  • Dysglosje
  • Niedokształcenie mowy o typie afazji
  • Dyslalia
  • Afazja
  • Metody pracy z uczniem zdolnym i utalentowanym
  • Język obcy
  • Praktyka śródroczna – organizacja i ewaluacja
  • Seminarium magisterskie

Semestr IV

  • Pedagogika porównawcza
  • Projektowanie programów profilaktyczno-wychowawczych
  • Pozyskiwanie środków unijnych na działalność edukacyjną
  • Seminarium magisterskie
  • Zaburzenia mowy upośledzonych umysłowo, psychogenne zaburzenia mowy
  • Surdologopedia
  • Anartria i dysartria
  • Komunikacja alternatywna
  • Jąkanie oraz inne logoneurozy
  • Opóźniony rozwój mowy
  • Metodyka usuwania zaburzeń w czytaniu i pisaniu

Semestr V

  • Bilingwizm
  • Kultura żywego słowa-emisja głosu
  • Metodyka postępowania logopedycznego (w tym diagnostyka zaburzeń mowy)
  • Psychoterapia. Metody relaksacji i reedukacji psychomotorycznej dzieci i młodzieży
  • Logorytmika
  • Elementy pedagogiki zabawy
  • Współpraca z rodzicami
  • Wczesna interwencja logopedyczna
  • Zaburzenia komunikacji językowej – autyzm
  • Praktyka ciągła – organizacja i ewaluacja (pedagogiczna i logopedyczna)
  • Seminarium magisterskie
DZIAŁ REKRUTACJI
na studia magisterskie oraz I i II stopnia

Krakowska Akademia im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego
ul. Gustawa Herlinga-Grudzińskiego 1, 30-705 Kraków
budynek C, parter

czynne: pon-pt 8.00-15.00
sob 9.00-15.00 (lipiec - 12 październik)

rekrutacja@afm.edu.pl
tel. 12 252 44 00, 12 252 44 04

UA - Інформація для іноземних громадян