wydział: | Psychologii, Pedagogiki i Nauk Humanistycznych |
kierunek: | Logopedia i pedagogika szkolna |
rodzaj: | studia II stopnia |
tryb: | stacjonarne / niestacjonarne |
ilość semestrów: | 5 |
cena za semestr: | stac. 3700 / niestac. 3700 więcej w Opłaty |
Logopedia i pedagogika szkolna
Trwa rekrutacja na studia niestacjonarne
Wydział Psychologii, Pedagogiki i Nauk Humanistycznych zaprasza na studia drugiego stopnia na kierunku Logopedia i pedagogika szkolna. Studia prowadzone są na profilu praktycznym.
Studia przeznaczone są dla absolwentów studiów wyższych pierwszego lub drugiego stopnia wszystkich kierunków.
Kandydaci ubiegający się o przyjęcie na ten kierunek zobowiązani są do dostarczenia zaświadczenia od logopedy o poprawnej wymowie.
Są to pierwsze w Krakowie studia magisterskie łączące logopedię z pedagogiką szkolną.
Program przygotowany był we współpracy z czynnymi zawodowo pedagogami i logopedami. Studia wprowadzają w tajniki teorii i praktyki logopedycznej niezbędnej współcześnie ze względu na coraz częściej pojawiające się dysfunkcje w rozwoju mowy dziecka i osób dorosłych. Absolwenci zdobywają podwójne kompetencje, kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela pedagoga oraz logopedy. Program został wzbogacony o innowacyjny moduł personalizacji kształcenia przyszłego logopedy/pedagoga szkolnego, Studenci będą rozwijać swoje zainteresowania pod okiem wybranego przez siebie tutora. Program zawiera także przemyślany moduł praktyk niezwykle ważnych w kształceniu specjalistów obu zawodów. Uczelnia może skierować Studenta na praktyki do różnych 24 placówek, z którymi posiada podpisane umowy, Student może także odbywać praktyki w innych placówkach za zgodą Koordynatora ds. praktyk. Program został oparty o wskazania Rozporządzenia Ministra Zdrowia z dn. 20.10.2014 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu ambulatoryjnej opieki specjalistycznej Dz. U. Poz. 1442, p.55, ust. 2. Studia II stopnia (magisterskie) na kierunku: Logopedia i pedagogika szkolna to studia kwalifikacyjne, podnoszące potencjał wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych kandydatów.
Studia uprawniają do pracy:
- w zawodzie logopedy (klasyfikacja zawodów i specjalności Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej, kod zawodu: 229402) (w m.in. poradniach psychologiczno-pedagogicznych, placówkach oświatowych, w oddziałach szpitalnych na oddziałach laryngologicznych i neurologicznych),
- w zawodzie nauczyciela pedagoga (w m.in. przedszkolach, szkołach podstawowych, szkołach ponadpodstawowych i poradniach psychologiczno-pedagogicznych) w rozumieniu Rozporządzenia MEN z dn. 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli, par. 19 ust.1 p. 1),
- studia dają przygotowanie pedagogiczne w rozumieniu Rozporządzenia MEN z dn. 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli, par. 2 ust.2).
Głównym celem studiów jest przygotowanie studentów do stwarzania optymalnych warunków rozwoju i uczenia się dzieciom i młodzieży oraz społecznego funkcjonowania osobom dorosłym, ujawniającym nietypowe zachowania w zakresie komunikowania się. Zasadniczymi elementami tego przygotowania jest: wiedza o warunkach sprzyjających i ograniczających rozwój (zwłaszcza mowy) dziecka, umiejętność rozpoznawania zachowań werbalnych odbiegających od normy (diagnoza i prognoza logopedyczna), wiedza o metodach wspomagania rozwoju mowy i usuwania jej zaburzeń. Absolwent będzie dysponował nowoczesną wiedzą z zakresu diagnostyki i terapii zaburzeń mowy, będzie posiadał umiejętności umożliwiające podjęcie pracy logopedy we wszystkich placówkach zatrudniających takich specjalistów. Dodatkowo, będzie posiadał wiedzę psychologiczno-pedagogiczną oraz umiejętności i kompetencje niezbędne do wykonywania zawodu logopedy. Ukończenie studiów magisterskich stanowi podstawę do otwarcia praktyki prywatnej (gabinety logopedyczne).
W ramach proponowanego kierunku podnoszone będą kwalifikacje studenta jako logopedy. Pozwoli to także kompetentnie prowadzić zajęcia z osobami o sprzężonych zaburzeniach rozwojowych i ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Poziom kompetencji absolwenta studiów magisterskich znacznie przekracza podstawowe wymagania programowe przewidziane w europejskich standardach kształcenia logopedów.
Absolwent przygotowany będzie ponadto do prowadzenia badań naukowych i kontynuowania edukacji na studiach trzeciego stopnia (doktoranckich).
Plan przedmiotów
Semestr I
- Bezpieczeństwo i higiena pracy, podstawy pierwszej pomocy
- Logika
- Współczesne koncepcje filozoficzne i etyczne
- Współczesne problemy psychologii
- Współczesne problemy socjologii
- Zaawansowane TPI z wykorzystaniem platformy e-learningowej
- Współczesne problemy pedagogiki
- Filozofia kultury fizycznej w pedagogice sportu
- Personalizacja kształcenia logopedy i pedagoga szkolnego
Semestr II
- Metodologia badań społecznych
- Współczesne tendencje w edukacji zdrowotnej i promocji zdrowia
- Antropologia kulturowa
- Świat dotychczasowych wartości w starciu z ponowoczesnością
- Diagnostyka psychopedagogiczna
- Warsztaty umiejętności wychowawczych
- Przedsiębiorczość
- Seminarium magisterskie
- Wychowawcze i kulturowe aspekty turystyki i rekreacji dzieci i młodzieży
- Foniatria, zaburzenia głosu. Audiologia pedagogiczna
- Wczesne wspomaganie rozwoju – zaburzenia integracji sensorycznej i ich wpływ na komunikację dziecka
- Język jako zjawisko społeczne – elementy socjolingwistyki
- Fonetyka nadawania i odbioru
- Podstawowe wiadomości o systemie fonologicznym języka polskiego
- Podstawowe wiadomości o budowie gramatycznej, o składni i słownictwie języka polskiego
- Praktyka hospitacyjna – organizacja i ewaluacja
- Personalizacja kształcenia logopedy i pedagoga szkolnego
Semestr III
- Andragogika
- Pedeutologia
- Współczesne tendencje w pedagogice szkolnej
- Współczesne systemy profilaktyki społecznej
- Edukacyjne zastosowanie mediów
- Psychoterapia – metody relaksacji i reedukacji psychomotorycznej dzieci L+P
- Neuropsychologia i neuropsychologiczne podstawy zaburzeń mowy
- Psychiatria dziecięca
- Prawidła poprawnej wymowy
- Minimum dialektologiczne dla logopedów
- Kształtowanie się i rozwój mowy dziecka
- Wady twarzowo-zgryzowe i ich wpływ na wady wymowy. Ortodoncja
- Dysglosje
- Niedokształcenie mowy o typie afazji
- Dyslalia
- Afazja
- Metody pracy z uczniem zdolnym i utalentowanym
- Język obcy
- Praktyka śródroczna – organizacja i ewaluacja
- Seminarium magisterskie
Semestr IV
- Pedagogika porównawcza
- Projektowanie programów profilaktyczno-wychowawczych
- Pozyskiwanie środków unijnych na działalność edukacyjną
- Seminarium magisterskie
- Zaburzenia mowy upośledzonych umysłowo, psychogenne zaburzenia mowy
- Surdologopedia
- Anartria i dysartria
- Komunikacja alternatywna
- Jąkanie oraz inne logoneurozy
- Opóźniony rozwój mowy
- Metodyka usuwania zaburzeń w czytaniu i pisaniu
Semestr V
- Bilingwizm
- Kultura żywego słowa-emisja głosu
- Metodyka postępowania logopedycznego (w tym diagnostyka zaburzeń mowy)
- Psychoterapia. Metody relaksacji i reedukacji psychomotorycznej dzieci i młodzieży
- Logorytmika
- Elementy pedagogiki zabawy
- Współpraca z rodzicami
- Wczesna interwencja logopedyczna
- Zaburzenia komunikacji językowej – autyzm
- Praktyka ciągła – organizacja i ewaluacja (pedagogiczna i logopedyczna)
- Seminarium magisterskie