Jednolite studia magisterskie
Wydział Psychologii, Pedagogiki i Nauk Humanistycznych
Kierunek studiów:
Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Poziom studiów:
jednolite studia magisterskie
Forma studiów:
stacjonarne
niestacjonarne
Liczba semestrów:
10
Profil studiów:
praktyczny
Nadawany tytuł:
magister
Elektroniczna rejestracja
(w okresie rekrutacji)
Czesne za semestr w roku akademickim 2024/2025:
studia stacjonarne: 4500 zł | studia niestacjonarne: 4500 zł
Termin rekrutacji na ten kierunek:
na semestr letni 2024/25:
> 10 styczeń – 28 luty 2025
na rok akad. 2025/26:
> 15 maj – 26 wrzesień 2025
lub do wyczerpania limitu miejsc.
Tegoroczni maturzyści mogą składać dokumenty po uzyskaniu świadectwa dojrzałości.
W uzasadnionych wypadkach Rektor, działając na pisemny umotywowany wniosek kandydata może wyrazić zgodę na przyjęcie dokumentów wymaganych przy postępowaniu rekrutacyjnym po terminie określonym przez Senat zakreślając ostateczny termin ich złożenia.
Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Pierwszy nauczyciel, to ktoś szczególny w życiu dziecka. Od nauczycieli kształcących dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym wymaga się wszechstronności i kompleksowego przygotowania do wykonywania zawodu. Wydział Psychologii, Pedagogiki i Nauk Humanistycznych zaprasza na studia na kierunku Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna.
Studia na kierunku Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna to dobry wybór dla osób empatycznych, otwartych, wrażliwych na potrzeby dzieci a jednocześnie stanowczych i zaangażowanych. Studenci rozwijają kompetencje społeczne jednocześnie kształcąc się w zakresie metodyki. W pracowniach stworzonych specjalnie dla studentów kierunków pedagogicznych prowadzone są zajęcia z wykorzystywania nowych mediów w dydaktyce, innowacyjnych obszarów pracy z dzieckiem zdolnym i dzieckiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi czy wychowania artystycznego.
Uniwersytet ma bogate doświadczenie w zakresie kształcenia nauczycieli dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym. Liczni absolwenci uczelni pracują w placówkach edukacyjnych na terenie całej Polski i za granicą. Część z nich z powodzeniem rozwija swoje pasje związane z zawodem nauczyciela zakładając własne przedszkola i podejmując inne, nowatorskie inicjatywy edukacyjne.
Studia nadające uprawnienia do wykonywania zawodu nauczyciela w przedszkolu i w edukacji wczesnoszkolnej oraz do nauczania języka angielskiego w przedszkolach i w klasach 1-3 szkoły podstawowej, na tym kierunku wyróżniają się od analogicznych studiów w innych uczelniach:
• zaawansowanym programem wychowania przez sztukę realizowanym w oparciu o wypracowany międzynarodowy model Nauka-Sztuka-Edukacja (edukacja plastyczna, zintegrowana z edukacją muzyczną i techniczną),
• edukacją teatralną uwieńczoną corocznym spektaklem teatralnym, w którym biorą udział wszyscy studenci piątego roku studiów. Przygotowanie spektaklu wspierają studenci Wydziału Aktorskiego naszej Uczelni. Spektakl ma formułę otwartą dla przyjaciół i rodzin studentów.
• edukacją medialną przygotowującą do wystąpień związanych z pracą nauczyciela, a także do wystąpień publicznych, w realizacji, których współpracujemy z naszym Studiem Telewizyjnym,
• wychowaniem przez sport i do sportu realizowanym w ramach rozszerzonego programu metodyki edukacji fizycznej, ściśle powiązanego z infrastrukturą sportową Krakowa,
• edukacją zdrowotną i promocją zdrowia skoncentrowaną na kształtowanie umiejętności życiowych w szczególności w obszarze zdrowia psychicznego, pokonywania trudności życiowych i zdrowego żywienia.
Wybrane zagadnienia realizowane podczas studiów:
- filozofia wychowania i aksjologia pedagogiczna,
- klasyczne i współczesne teorie rozwoju człowieka,
- rola nauczyciela w modelowaniu postaw i zachowania uczniów,
- normy, procedury i praktyki stosowane w działalności pedagogicznej,
- sposoby projektowania i prowadzenia działań diagnostycznych w praktyce pedagogicznej,
- prawa dziecka i osób z niepełnosprawnościami,
- projektowanie i realizowanie programów nauczania z uwzględnieniem zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych uczniów,
- monitorowanie postępów uczniów.
Każdy student od drugiego do piątego roku studiów realizuje własne pasje i zainteresowania, rozwija swoje zdolności w ramach bezpośredniego kontaktu z Tutorem – nauczycielem akademickim – Coachem.
Studia prowadzone są w profilu praktycznym, co oznacza, że zajęcia metodyczne realizowane są przez specjalistów – edukatorów – wyróżniających się nauczycieli dyplomowanych.
Studia przygotowujące nauczycieli edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej rozwijają się również dzięki licznym kontaktom i współpracy z nowoczesnymi przedszkolami, szkołami i firmami edukacyjnymi oferującymi innowacyjne programy edukacyjne.
Przykłady współpracy Wykładowców ze Studentami kierunków pedagogicznych:
https://konferencje.uafm.edu.pl/konferencje-naukowe/seminarium-naukowo-dydaktyczneksztaltowanie-umiejetnosci-zyciowych-50.html
https://konferencje.uafm.edu.pl/fotoreportaze/wieczor-teatralny-organizowany-przez-studentow-kierunku-pedagogika-przedszkolna-i-wczesnoszkolna-64.html
https://www.facebook.com/uFrycza/posts/pfbid05hYp9vH2uakTN2dMHkqYhwjwQA15cnsbtCwAGyurxwNJ9FmosAw9BhqC9naLPoXCl
https://konferencje.uafm.edu.pl/fotoreportaze/seminarium-dydaktyczne-flipped-classroom–czyli-uczenie-do-gory-nogami-41.html
https://konferencje.uafm.edu.pl/fotoreportaze/spektakle-teatralne-przygotowane-przez-studentow-studiow-pedagogicznych-39.html
https://konferencje.uafm.edu.pl/fotoreportaze/wszystko-o-czulosci—olga-tokarczuk—konteksty-23.html
https://konferencje.uafm.edu.pl/fotoreportaze/spektakle-piec-minut-oraz-all-that-jazz-18.html
https://konferencje.uafm.edu.pl/fotoreportaze/xvi-edycja-dni-jana-pawla-ii-10.html
https://konferencje.uafm.edu.pl/fotoreportaze/salon-edukacyjny-krakowa-z-udzialem-profesora-adama-bodnara-9.html
Studia stacjonarne
- Semestr I
- Semestr II
- Semestr III
- Semestr IV
- Semestr V
- Semestr VI
- Semestr VII
- Semestr VIII
- Semestr IX
- Semestr X
przedmiot | godziny | ECTS |
---|---|---|
Filozoficzne podstawy wychowania | 30 | 4 |
Podstawy psychologii dla nauczycieli | 40 | 5 |
Teoretyczne podstawy wychowania | 60 | 5 |
Wprowadzenie do pedagogiki | 60 | 5 |
Media w edukacji | 50 | 4 |
Zaawansowane technologie przetwarzania informacji z wykorzystaniem platformy e-learningowej | 10 | 1 |
Podstawowe zasady gier i zabaw ruchowych dla dzieci | 20 | 1 |
Bezpieczeństwo w szkole | 15 | 2 |
Rodzina w systemie opieki i profilaktyki społecznej | 15 | 3 |
Podstawy pierwszej pomocy | 8 | 1 |
Szkolenie BHP-e-learning |
przedmiot | godziny | ECTS |
---|---|---|
Socjologia edukacji | 30 | 1 |
Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania dzieci | 30 | 4 |
Historia myśli pedagogicznej | 60 | 5 |
Pedagogika kultury | 20 | 3 |
Podstawy dydaktyki nauczania zintegrowanego w przedszkolu i klasach I-III szkoły podstawowej | 60 | 6 |
Wprowadzenie do pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej | 60 | 2 |
Język angielski | 30 | 2 |
Wychowanie fizyczne dzieci w infrastrukturze miasta | 20 | 1 |
Organizacja czasu wolnego dzieci | 20 | 1 |
Wiedza o kulturze | 30 | 4 |
Praktyki hospitacyjne-ogólnopedagogiczne-organizacja i ewaluacja | 34 | 2 |
przedmiot | godziny | ECTS |
---|---|---|
Komunikacja interpersonalna | 35 | 4 |
Podstawy prawne funkcjonowania instytucji edukacyjnych | 10 | 2 |
Prawa dziecka | 10 | 1 |
Podstawy pedagogiki specjalnej | 10 | 2 |
Psychologia rozwoju małego dziecka | 40 | 2 |
Etyka zawodu nauczyciela | 10 | 2 |
Język angielski | 30 | 2 |
Specjalne potrzeby edukacyjne małych dzieci | 20 | 3 |
Emisja głosu | 20 | 2 |
Inicjacja czytelnicza, teatralna, muzyczna, plastyczna i techniczna przedszkola | 40 | 4 |
Podstawy edukacji polonistycznej | 60 | 7 |
Integracja sensoryczna małych dzieci-metody pracy | 10 | 2 |
Personalizacja procesu kształcenia nauczycieli z elementami tutoringu | 4 | 1 |
przedmiot | godziny | ECTS |
---|---|---|
Projektowanie pracy dydaktyczno wychowawczej w przedszkolu | 10 | 2 |
Metodyka pracy pedagoga szkolnego | 10 | 2 |
Współczesna literatura dziecięca z elementami bajkoterapii | 30 | 3 |
Modele procesu wspierania rozwoju dziecka w przedszkolu | 35 | 3 |
Dziedzictwo kulturowe | 20 | 2 |
Język angielski | 30 | 2 |
Podstawy edukacji matematycznej | 30 | 3 |
Podstawy matematyki dla humanistów | 30 | 3 |
Podstawy diagnozowania pedagogicznego dla nauczycieli | 50 | 6 |
Pedagogika alternatywna | 15 | 2 |
Układy taneczne dla dzieci | 20 | 3 |
Praktyka cz. I Praktyka ogólnopedagogiczna wprowadzająca do zawodu-organizacja i ewaluacja | 34 | 2 |
Personalizacja procesu kształcenia nauczycieli z elementami tutoringu | 4 | 1 |
przedmiot | godziny | ECTS |
---|---|---|
Podstawy edukacji społeczno-przyrodniczej | 30 | 4 |
Podstawy edukacji plastycznej | 30 | 4 |
Podstawy edukacji technicznej | 30 | 3 |
Podstawy edukacji muzycznej | 30 | 3 |
Język angielski | 30 | 2 |
Podstawy edukacji informatycznej | 30 | 3 |
Podstawy wychowania fizycznego | 20 | 4 |
Metodyka edukacji plastycznej w przedszkolu i klasach 1-3 cz. I | 20 | 4 |
Praktyka cz. II Praktyka wychowawczo-dydaktyczna-organizacja | 24 | 2 |
Personalizacja procesu kształcenia nauczycieli z elementami tutoringu | 4 | 1 |
przedmiot | godziny | ECTS |
---|---|---|
Podstawy edukacji zdrowotnej | 30 | 2 |
Metodyka edukacji polonistycznej w przedszkolu i klasach 1-3 | 60 | 6 |
Metodyka edukacji matematycznej w przedszkolu i klasach 1-3 | 60 | 6 |
Metodyka edukacji społeczno-przyrodniczej w przedszkolu i klasach 1-3 | 45 | 6 |
Metodyka edukacji plastycznej w przedszkolu i klasach 1-3 cz. II | 25 | 4 |
Metodyka edukacji komputerowej i posługiwanie się technologią informacyjną w przedszkolu i klasach 1-3 | 45 | 5 |
Język angielski | 30 | 2 |
Pedagogiczne i psychologiczne podstawy nauczania języka obcego dzieci cz. I | 20 | 2 |
Metodyka Marii Montessori cz. I | 10 | 2 |
Praktyka cz. III Praktyka wychowawczo-dydaktyczna | 84 | 3 |
Personalizacja procesu kształcenia nauczycieli z elementami tutoringu | 4 | 1 |
przedmiot | godziny | ECTS |
---|---|---|
Metodyka edukacji muzycznej w przedszkolu i klasach 1-2 | 45 | 6 |
Metodologia badań pedagogicznych | 30 | 2 |
Metody badań pedagogicznych | 30 | 2 |
Język angielski | 30 | 2 |
Seminarium | 30 | 5 |
Metodyka edukacji zdrowotnej | 30 | 4 |
Pedagogiczne i psychologiczne podstawy nauczania języka obcego dzieci cz. II | 20 | 1 |
Metodyka wychowania fizycznego w przedszkolu i klasach 1-3 | 60 | 6 |
Metodyka edukacji technicznej w przedszkolu i klasach 1-3 | 30 | 4 |
Metodyka nauczania języka obcego małych dzieci cz. I | 30 | 3 |
Praktyka cz. IV Praktyka wychowawczo-dydaktyczna (diagnoza dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi lub dziecka zdolnego) | 94 | 4 |
Personalizacja procesu kształcenia nauczycieli z elementami tutoringu | 4 | 1 |
przedmiot | godziny | ECTS |
---|---|---|
Praca z dzieckiem zdolnym | 35 | 2 |
Język angielski | 30 | 2 |
Metody aktywizujące w pracy nauczyciela przedszkola i klas 1-3 | 30 | 3 |
Wychowanie przez sztukę z elementami arteterapii | 35 | 2 |
Praktyka wystąpień publicznych-warsztaty telewizyjne | 20 | 2 |
Seminarium | 30 | 5 |
Psychologiczne aspekty w autorefleksji i samorozwoju nauczyciela | 65 | 3 |
Antropologia kulturowa | 15 | 3 |
Logika | 20 | 2 |
Pedagogiczne i psychologiczne podstawy nauczania języka obcego dzieci cz. III | 20 | 2 |
Metodyka Marii Montessori cz. II | 10 | 2 |
Praktyka cz. V Projekt edukacyjny w przedszkolu lub w klasach 1-3-organizacja i ewaluacja (badania do pracy mgr) | 34 | 2 |
Personalizacja procesu kształcenia nauczycieli z elementami tutoringu | 4 | 1 |
przedmiot | godziny | ECTS |
---|---|---|
Seminarium | 30 | 5 |
Analiza edukacyjnej oferty medialnej | 20 | 2 |
Współczesne problemy pedagogiczne | 35 | 2 |
Metodyka nauczania języka obcego małych dzieci cz. II | 30 | 3 |
Elementy logopedii | 15 | 1 |
Terapia pedagogiczna | 20 | 2 |
Wprowadzenie do pedeutologii | 30 | 2 |
Język angielski | 30 | 2 |
Współczesne badania nad dzieciństwem | 15 | 1 |
Zabawa w stymulowaniu rozwoju dziecka | 15 | 2 |
Edukacja międzykulturowa w przedszkolu | 30 | 4 |
Warsztaty teatralne cz.I | 15 | 1 |
Współczesne systemy profilaktyki społecznej | 15 | 1 |
Projektowanie kariery zawodowej | 15 | 1 |
Praktyka cz. VI Praktyka zawodowa ciągła | 64 | 3 |
Personalizacja procesu kształcenia nauczycieli z elementami tutoringu | 4 | 1 |
przedmiot | godziny | ECTS |
---|---|---|
Seminarium | 30 | 5 |
Współczesne koncepcje andragogiczne | 20 | 2 |
Projektowanie programów profilaktyczno-wychowawczych w przedszkolu i klasach 1-3 | 10 | 3 |
Pedagogika porównawcza | 30 | 3 |
Kultura żywego słowa | 20 | 3 |
Edukacyjne zastosowanie mediów | 35 | 3 |
Projektowanie wsparcia dzieci | 20 | 3 |
Warsztaty teatralne cz. II | 30 | 3 |
Innowacje w pedagogice wczesnoszkolnej i przedszkolnej | 15 | 2 |
Warsztaty cyrkowe | 10 | 2 |
Personalizacja procesu kształcenia nauczycieli z elementami tutoringu | 4 | 1 |